Cystersi w Lądzie. Królików miastem ?
23/11/2009
Duży wkład w zagospodarowanie
obszarów Puszczy Pyzdrskiej wnieśli w średniowieczu
cystersi z Lądu. Z lądzkim klasztorem
związane były Gizałki , które przed 1283r. płaciły tam
dziesięciny. Lokowany przez lądzkich mnichów w 1407r. na prawach
miejskich Zagórów stał się ośrodkiem eksploatacji i zagospodarowania
terenów puszczańskich. W 1439r. własnością cystersów stał się też
Królików , gdzie znajdował się folwark klasztorny.
Klasztor cysterski w Lądzie
został założony na podstawie aktu fundacyjnego księcia wielkopolskiego Mieszka
Starego. Dokładna data fundacji klasztoru i rekonstrukcja najwcześniejszych
dziejów opactwa ze względu na brak autentycznego dokumentu fundacyjnego
jest trudna do jednoznacznego ustalenia. Sami lądzcy cystersi
w swych opracowaniach przyjmowali , że są najstarszym klasztorem na ziemiach
polskich i zostali w 1145 r. sprowadzeni z Aldenbergu k. Kolonii.
Jedna z interpretacji zakłada zaś, że lokacja nastąpiła ok.
1175r. ,a w 1191 r. prawdopodobnie z powodów ekonomicznych opactwo
zostało zlikwidowane. Jednak po interwencji Mieszka III Starego w
Kapitule Generalnej zakonu w Citeaux w 1193 r. zakonnicy powrócili do
Lądu na stałe.
Przebywając na ziemi polskiej
cystersi lądzcy szybko zyskiwali zaufanie władców – piastowskich książąt
Wielkopolski, którzy ich rozległe europejskie kontakty często wykorzystywali do
własnych celów politycznych. Bracia z Lądu wiernie służyli Władysławowi
Łokietkowi, Kazimierzowi Wielkiemu, Władysławowi Jagielle, Kazimierzowi
Jagiellończykowi i pozostałym władcom. Cieszyli się uznaniem w kręgach
rycerskiej elity władzy XIII – XV w., zyskali szacunek wśród
duchowieństwa.
W Lądzie za sprawą księcia
wielkopolskiego Przemysła II zawarto ugodę pomiędzy księciem sieradzkim
Leszkiem a księciem kujawskim Ziemowitem. Opaci lądzcy w XIII w. uczestniczyli
też w wielu ważnych wydarzeniach związanych z organizacją i życiem zakonu cystersów
na ziemiach polskich. Z ramienia kapituły generalnej byli oni wizytatorami
miejsca fundacji klasztorów w Szpetalu i klasztoru, który chciał wznieść biskup
pruski Chrystian w Prusach. Pośredniczyli też w przekazywaniu informacji z
kapituły generalnej do innych klasztorów na ziemiach polskich. Brali
udział w wyjaśnieniu konfliktowej sytuacji związanej z obsadą opata w Łeknie w
1367 r. W początkach XIII w. opaci klasztoru lądzkiego byli też prawdopodobnie
dosyć mocno związani z misją chrystianizacyjną w Prusach , prowadzoną przez
klasztor z Łekna .
Cystersi z tego klasztoru
będąc poddanymi wielkich mistrzów krzyżackich, królów polskich, cesarzy i
królów niemieckich, obywatelami wielkiej metropolii nadreńskiej – Kolonii,
osiągnęli duże wpływy społeczne, polityczne i ekonomiczne. Pozycję
polityczną zapewnili sobie dzięki powiązaniom z dworem książąt wielkopolskich,
którzy byli ich patronami. Królom polskim służyli pomocą w działaniach
dyplomatycznych. W klasztorze odbywały się zjazdy władców , tu zawierano
układy polityczne, dokonywano wyświęcania nowo wybranych biskupów.
W roku 1331 klasztor
lądzki i dobra skupione w jego okolicy zostały spustoszone przez
Krzyżaków.
[Od czasów
panowania Władysława Łokietka zaogniły się stosunki polsko-krzyżackie,
spowodowane zaborem przez Krzyżaków w 1308 r. Pomorza Gdańskiego.
Wschodnia i południowo-wschodnia Wielkopolska stała się wówczas terenem walk
Polski z Zakonem Najświętszej Marii Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie.
Atak księcia kujawskiego Władysława na Państwo Zakonne spowodował, że
latem 1331 r. na ziemie konińskie i kaliskie ruszyła pierwsza rejza
krzyżacka. Druga wyprawa braci zakonnych ruszyła jesienią tego roku.
Opóźnienie przybycia wojsk króla czeskiego Jana Luksemburskiego uchroniło
Królestwo Polskie przed jeszcze większymi startami. W czasie obu rejz
krzyżackich zniszczeniu i spaleniu uległo wiele miast i osad. Zniszczono
kasztelański gród w Spicimierzu, spalono Uniejów, Konin, Słupcę, Pyzdry,
Poznań, Pobiedziska, Gniezno, Żnin, oszczędzono jednak katedrę gnieźnieńską.
Bracia zakonni ograbili wiele kościołów. W granice Państwa Zakonnego w Prusach
włączono część Kujaw. Pod Pyzdrami próbowano pojąć królewicza Kazimierza.
Próba odzyskania Pomorza Gdańskiego
i innych utraconych ziem drogą procesową w latach 1320-21 (proces
inowrocławski) oraz w 1339 r. (proces warszawski) nie przyniosły oczekiwanych
rezultatów ze strony polskiej. W 1339 r., podczas procesu toczącego się w wielu
miejscach (m.in. Grzegorzew, Pyzdry, Uniejów), zwanego tak od miejsca
publikacji wyroku (kościół św. Jana w Warszawie) zeznania złożyło wielu
rycerzy, duchownych i mieszczan (Słupca, Uniejów, Kalisz, Pobiedziska itd.),
braci zakonnych – w tym cystersi z Lądu i franciszkanie z Pyzdr. Pomimo
korzystnego wyroku wydanego przez legata papieskiego nie osiągnięto żadnych
pozytywnych korzyści politycznych i terytorialnych.
Uspokojenie na pograniczu
polsko-krzyżackim przyniósł ostatecznie pokój kaliski w 1343 r., zwany
tak od miejsca wystawienia dokumentów gwarancyjnych. ]
Cystersi z Lądu, których większość
rekrutowała się spośród synów mieszczan Kolonii, mieli swoje wielkie zasługi w
pokojowym kształtowaniu stosunków polsko-krzyżackich w drugiej połowie
XIV w. Byli oni poddanymi wielkich mistrzów, gdyż od 1306 r. przejęli
tzw. prepozyturę godziszewską (zwana także kłodawską) koło Gniewu, Pelplina i
Tczewa, trzymaną do tej pory przez benedyktynów z Mogilna (k. Gniezna). Braci z
tego konwentu dostrzegamy w gronie świadków procesu warszawskiego 1339 r. ,
kiedy to świadczyli przeciw Krzyżakom. Silne więzy łączyły ich z
bernardynami z Kazimierza Biskupiego, kamedułami z Bieniszewa , a nawet z
reformatami z Konina. Utrzymywali bliskie kontakty z kolegiatą Najświętszej
Marii Panny w Kaliszu, kapitułami katedralnymi – gnieźnieńską i poznańska. Do
stałej klienteli cystersów z Lądu w XIV-XV w. należały rody
Zarembów i Godziembów. Śladem lądzkich cystersów jest zegar na ratuszu w
Koninie, sprowadzony tu w XIX w, już po supresji (zniesieniu) zakonu. Sprowadzeni do Lądu nad Wartą szarzy
mnisi odegrali dużą rolę w integracji chrześcijańskiej Europy. Na ziemie
Słowiańszczyzny wnieśli wiele nowych idei, doskonalili gospodarkę rolną,
rozwinęli sadownictwo, hodowlę ryb, budownictwo (sztuka gotycka). Nauczyli nas
korzystać z różnych źródeł energii (młyny wodne i wietrzne).
Cystersi ,którzy w początkowym nadaniu posiadali 17 wsi , już ok. 1300 roku
mieli ich 30 , a na początku XVI w. byli w posiadaniu 57
miejscowości. Dobra te skupiały się w dwóch wielkich kluczach, tj. w kluczu
wielkopolskim i pomorskim, a dobra ziemskie uzupełniały jeziora i lasy.
Opactwo w Lądzie dzięki
licznym lokacjom stworzyło jedno z największych gospodarstw wiejskich w
Wielkopolsce, obejmujących w XVI w.: trzy własne miasta i dwa
pozostające w ich zastawie ( Królików, Kazimierz Biskupi)
oraz liczne wsie w dawnych powiatach gnieźnieńskim, pyzdrskim, konińskim, w
ziemi dobrzyńskiej oraz na Pomorzu Gdańskim. Posiadało liczne dobra
w miastach (Gniezno, Konin, Pyzdry, Poznań, Gdańsk). [ informacja za
:Paulina Wojtyniak .Szlak Cysterski.]
Cystersi zyski czerpali też z
młynów , jatek oraz z karczm. Posiadali też liczne immunitety ekonomiczne,
sądowe i regalia. Mieli patronat nad kościołami w Lądku, Godziszewie i Zakrzewie
na Pomorzu oraz nad kaplicami św. Piotra i św. Andrzeja na grodzie i podgrodziu
lądzkim , a także od 1473 r. w Zagórowie.
Wiele miejscowość przez lata
pozostawało w ich rękach, jako własność lub zastaw; np.: Chorzeń,
Czeszewo, Kazimierz Biskupi, Królików, Lubomyśl, Rzgów, Sławęcin, Sławsk, Starołęka,
Święcia. Z wielu innych cystersi czerpali dochody w postaci czynszów od
lokowanych sum, dziesięcin i z tytułu innych zobowiązań. Część dochodów z
gospodarstw wiejskich przeznaczali na dzieła sztuki. Do nich
należała bogata biblioteka klasztorna licząca ponad 5000 woluminów.
Dzięki cystersom pochodzącym z
Kolonii na ziemi wielkopolskiej pojawiły się liczne kulty religijne, w tym Św.
Urszuli (n. Wilczyn), Trzech Króli i św. Jakuba. Właśnie opactwo w Lądzie było
jednym z ważniejszych miejsc kultu św. Jakuba Apostoła (Golina. Dobrosołowo,
Rzgów, Wrząca Wielka), którego centrum jest Santiago di Compostella
w Hiszpanii. W pobliżu wielkopolskich opactw cysterskich następuje duża
koncentracja świątyń parafialnych noszących wezwanie tego Ucznia Chrystusa.
W roku 1394 doszło do konfliktu
m.in. między klasztorem łekneńskim i lądzkim a arcybiskupem
gnieźnieńskim Dobrogostem, który na te opactwa nałożył obowiązek zapłacenia dziesięcin
od dziesięcin na rzecz Stolicy Apostolskiej. Obydwa klasztory nie
podporządkowały się temu zarządzeniu, w wyniku czego arcybiskup nałożył na nie
ekskomunikę, ogłaszając to w wielu kościołach. Działania te spowodowały protest
obydwu opactw. Dalsze losy tej sprawy, ze względu na brak źródeł, nie są znane.
Od drugiej połowy XVI w.
zakonnicy cysterscy z Lądu uczestniczyli w konflikcie związanym z tzw.
polonizacją. Ląd bowiem, podobnie jak Łekno i Obra, należał do klasztorów „kolońskich”,
w których regułą było przyjmowanie do klasztoru wyłącznie zakonników pochodzenia
niemieckiego z Kolonii i Nadrenii. Wśród lądzkich zakonników poważny
odsetek stanowili synowie mieszczan Kolonii. Oni właśnie od połowy
XIII do połowy XVI w. byli wyłącznie przyjmowani do tego opactwa.
Ostatnim opatem niemieckim był
Henryk Butgen , którego w 1550 r. oskarżono o sprzyjanie ruchowi
reformacyjnemu. Do sprawdzenia tych zarzutów powołano komisję kapituły gnieźnieńskiej,
na czele której stał kanonik ks. Jan Wysocki. Komisja stwierdziła m.in., że
dzierżawcami dóbr klasztornych w tym czasie byli przeważnie niemieccy innowiercy.
Przejęto też korespondencję potwierdzającą, że opat Henryk był w kontaktach z
obozem reformacyjnym w Niemczech. W związku z zarzutami postawionymi opatowi w
1551 r. opuścił on Polskę, a na jego miejsce w tymże roku wybrano ks. Jana
Wysockiego (1551-1560), który po przyjęciu habitu i złożeniu ślubów zakonnych,
na mocy brewe papieskiego z sierpnia 1551 r., został pierwszym opatem
polskim w klasztorze lądzkim. Nie znalazł on jednak posłuchania wśród
pozostałych w klasztorze zakonników pochodzenia niemieckiego, w wyniku czego w
1553 r., pod przywództwem Andrzeja Swederi, zakonnicy
protestacyjnie wyszli z Lądu . Udali się na emigrację na Śląsk, gdzie
osiedlili się w klasztorach w Henrykowie, Kamieńcu, Krzeszowie i Lubiążu.
Konflikt ten zakończył się ok. 1574 r.
Do 1550 r. lądzkim
klasztorem kierowało 27 opatów Niemców.
Z kryzysu lat pięćdziesiątych XVI w.
klasztor zaczął się stopniowo dźwigać jeszcze za rządów opata Jana Wysockiego .
W tym czasie wznowiono nowicjat oraz wybudowano nowy pałac opacki.
W 1580 r. w Lądzie było czternastu zakonników, w tym
jedenastu kapłanów.
Za Jana Zapolskiego
(1644-1689) podjęto budowę nowego kościoła; opat ten prowadził też działania w
kierunku edukacji młodzieży szlacheckiej, a w czasie najazdu szwedzkiego wystawiał
chorągwie wojska. [ W związku z nowymi obciążeniami na
budowę kościoła doszło do buntu chłopskiego . W
1651r. w lasach pod Królikowem założono obóz ,w którym
schroniło się ok. 2000 chłopów podejmujących napady na okoliczne dwory i
majątki . Dla stłumienia buntu biskup poznański Kazimierz
Czartoryski przysłał oddział złożony z 300 dragonów , a brat
królewski Karol Waza , oddział 200 jeźdźców . Na czele wojsk stanął
Jan Zapolski , uderzył na obóz powstańczy
doszczętnie go niszcząc. Większość chłopów ratowała
się ucieczką .]
Największy rozkwit opactwo lądzkie
przeżywało za czasów opata Antoniego Łukomskiego (1697-1750). Za jego rządów
podjęto budowę zachodniej części kościoła, podwyższono wieże kościelne i
dokonano przebudowy klasztoru. Wyposażył on wnętrze kościoła, odbudował i
naprawił też niektóre kościoły w dobrach klasztornych. Jego staraniem
wybudowano również osobny dom dla nowicjatu. Antoni Łukomski łożył m.in. na
rozwój powstałej wcześniej szkoły w Lądzie.
Od roku 1793 opactwo znalazło się
pod zaborem pruskim. Do 1796 r. dokonano licznych sprzedaży i długoterminowych
wydzierżawień dóbr klasztornych. W 1796 r. klasztorowi odebrano większość dóbr,
pozostawiając jedynie 12 mórg ogrodu i łąki.
W 1819 r., po przejściu Lądu
pod zabór rosyjski, arcybiskup Malczewski wydał bullę kasującą opactwo cysterskie.
W momencie kasaty w klasztorze przebywało trzydziestu zakonników (w tym siedmiu
kleryków). Po kasacie starsi zakonnicy z przeorem Wysockim otrzymali pensję,
pozostając w klasztorze do 1848 r.
W roku 1822 dobra pocysterskie
przeszły w ręce hrabiego Gutakowskiego, które odsprzedał w 1855 r. Gutakowski
starał się o sprowadzenie do Lądu kapucynów, co dokonało się w roku 1850.
W 1864r. rząd
carski w odwecie za patriotyczną postawę
zakonników w czasie Powstania Styczniowego kasuje klasztor kapucynów , a
zakonników wywozi na Sybir.
W 1888 r. budynki klasztorne
wystawiono na licytację w urzędzie powiatowym w Słupcy. Nabył je za 3000 rubli
w imieniu biskupa kujawsko-kaliskiego ks. Karol Jankowski z przeznaczeniem na
dom księży emerytów. Ostatecznie jednak biskup odstąpił te budynki hrabiemu
Przeździeckiemu.Obiekty klasztorne do 1901 r.
popadały w ruinę. Natomiast w kościele klasztornym w dniu 4 lutego 1890 r.
erygowano parafię diecezjalną. Jej pierwszym proboszczem został ks. Ignacy
Kasprzykowski.
Po pierwszej wojnie światowej
zabudowania klasztorne i kościół znalazły się w bardzo złym stanie technicznym.
W 1921 r. zostali tu sprowadzeni oo. salezjanie, którzy utworzyli Niższe
Seminarium Duchowne.
W latach 1939-1941 w obiektach
poklasztornych znajdował się hitlerowski obóz przejściowy dla 152 kapłanów,
głównie diecezji włocławskiej oraz poznańskiej i gnieźnieńskiej. W wiezieniu
tym przebywał m.in. ks. Michał Kozal, biskup sufragan diecezji włocławskiej,
zamordowany przez hitlerowców w obozie koncentracyjnym w Dachau. Obecnie
wyniesiony na ołtarze.
W latach 1941-1945 znajdowała
się tu siedziba Hitlerjugend.
W 1945 r. wznowiono w obiektach
pocysterskich duszpasterstwo parafialne i utworzono Niższe Seminarium Duchowne;
w 1952 r. powołano do życia Wyższe Seminarium Duchowne Zgromadzenia Salezjanów
afiliowane do Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Na podstawie: A.M.Wyrwa, A.Lazar ,
M.Ptasznik, „Ląd”, Monasticon
Cisterciense Poloniae t. II, Poznań 1999 ;
P. Wojtyniak, Szlak Cysterski ,Droga do Malborka ,Konin 2009; Słownik
Geograficzny Królestwa Polskiego.
Piotr
Czajczyński , Białobłoty – listopad 2009 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz